57stee Provinciaal Toernooi te Menen
Van de provincie West-Vlaanderen ontving onze secretaris volgend schrijven :
Het toernooi wordt verspreid over vijf sessies.
Eerste sessie
Zondag 18 april 2004 |
Tweede en derde sessie
zaterdag 24 en zondag 25 april 2004 |
Vierde en vijfde sessie
Zaterdag 8 en zondag 9 mei 2004 |
Graag had ik erop gewezen dat het wenselijk is dat alle korpsen reeds bij de ontvangst, van de sessie waaraan zij deelnemen, aanwezig zijn. Op zaterdag is de ontvangst om 16.30 uur, op zondag vindt de ontvangst om 14.00 uur plaats.
Alle materiaal (kleine instrumenten, kledij, enz.) uitgezonderd het zware
materiaal (slagwerk) kan gedeponeerd worden in het lokaal dat u zal worden
aangewezen door een afgevaardigde van het plaatselijk muziekkorps.
Net voor het optreden kunnen de zware instrumenten binnengebracht worden
via de rechtstreekse toegang tot het podium (via aanhangwagen of vrachtwagen),
gelegen aan de zuid-oostzijde van het centrum. Deze instrumenten worden pas
binnengebracht wanneer het desbetreffende korps het podium klaarzet voor zijn
optreden, hiervoor worden een aantal mensen per korps aangeduid door de
dirigent (zie verder bij punt 3 Toernooi).
Er is voldoende parkeerruimte in de omgeving van het ontmoetingscentrum.
De muzikanten kunnen de hoofdingang gebruiken waar ze onmiddellijk het
gereserveerde lokaal kunnen bereiken.
Het meewerkend muziekkorps zal een 65-tal lessenaars ter beschikking stellen.
Mocht dit voor uw korps onvoldoende blijken, dan dient u het ontbrekend aantal
zelf mee te brengen. Ik verzoek u de lessenaars die u zelf meebrengt duidelijk
te tekenen zodat dit bij het ontruimen van het podium geen problemen
veroorzaakt.
Voor de aanvang van elke sessie wordt, in de vergaderzaal nr.1 van het
ontmoetingscentrum, een ontvangst aangeboden aan de juryleden, de leden van de
provinciale adviescommissie voor instrumentale muziek, vertegenwoordigers van
het stadsbestuur Menen en twee afgevaardigden van de muziekverenigingen.
Het aanvangsuur voor zaterdag is vastgesteld om 16.30 uur en voor de zondag om
14.00 uur.
Tijdens de ontvangst zal nog wat informatie verstrekt worden over het verloop
van het toernooi. Bij deze gelegenheid wordt u verzocht vijf exemplaren van de
directiepartituur van het keuzewerk aan de secretaris van de jury te
overhandigen.
Dit moeten allemaal originele exemplaren zijn. Indien een korps toch beslist
om niet-originele directiepartituren aan te wenden dienen dit duidelijk
leesbare kopies te zijn. Bij gebruik van kopies berust het risico op een
aanvaring met Sabam of de uitgeverij volledig bij de korpsen. Alle
directiepartituren worden ter plaatse aan de jury overhandigd. Indien u reeds
eerder partituren opgestuurd heeft, mag dit aantal daarvan afgetrokken worden.
Volgens de volgorde van optreden dienen de korpsen zich naar de controle te
begeven. Deze controle zal gebeuren in het lokaal “foyer” gelegen naast het
podium. De nodige richtlijnen worden ter plaatse gegeven door leden van het
meewerkend korps.
Voor het optreden van zijn eigen korps zal elke dirigent de nodige schikkingen
treffen voor de opstelling van zijn muzikanten. Tegelijkertijd kunnen de
slagwerkinstrumenten opgesteld worden.
Het is daarom aangewezen dat de muzikanten die door de dirigent voor deze taak
zijn aangeduid, zich eerst bij de controle aanmelden om daarna het podium klaar
te zetten.
Ieder lid moet in het bezit zijn van zijn/haar identiteitsbewijs (indien
dit gezien zijn/haar leeftijd wettelijk verplicht is).
Het zou mij een genoegen doen indien de secretaris van het korps dat zich voor
de controle aanbiedt, zich bij de verantwoordelijke van de controle zou melden
in het bijzonder voor de controle op de jongeren die nog niet in het bezit
moeten zijn van een identiteitskaart. Na de controle en op het sein van een lid
van de controle, nemen de muzikanten plaats op het podium.
Wat het stemmen van de instrumenten en het inspelen betreft, kan elk korps dit
doen in de Studio (vooraan in het o.c.). Op andere plaatsen is dit niet
toegelaten omdat noch het optredende korps noch het publiek gestoord mogen
worden. Het is tevens verboden om tijdens de optredens de zaal te betreden of te
verlaten.
De circulatie tussen de kleedkamers, voordrachtzaal en podium, gebeurt via de
tentoonstellingszaal (gelijkvloerse verdieping). Indien dit niet mogelijk blijkt
omwille van de infrastructuurwerken, zal dit de dag zelf meegedeeld worden op
het ontvangstmoment ‘welke de te volgen weg is’.
De naam van het optredend korps, de uit te voeren werken en de naam van de
dirigent worden van op het podium aangekondigd. Na de afroeping van zijn naam,
begeeft de dirigent zich naar zijn plaats en gaan alle muzikanten staan. Pas
op het sein van de dirigent gaan ze weer zitten.
Er wordt gevraagd dat het opkomen van de muzikanten zeer ordelijk zou
verlopen (per instrumentengroep). Na de uitvoering verlaten de muzikanten hun
plaats en worden de zware instrumenten weggehaald en onmiddellijk terug in hun
respectievelijk vervoermiddel (vrachtwagen, aanhangwagen) geplaatst. Dit gebeurt
via de grote poort aan de achterzijde van het podium. De muzikanten nemen de
kleine instrumenten mee naar het lokaal dat voor hun korps gereserveerd is.
Ik herhaal nogmaals dat het tijdens de optredens niet toegelaten is de zaal
binnen te komen of te verlaten. Om de muzikanten en het publiek toe te laten de
zaal te verlaten of binnen te komen wordt aan de dirigenten gevraagd om tussen
de werken een korte pauze in te lassen. De presentator maakt hiervan gebruik om
het volgende werk aan te kondigen.
Voor de korpsen die dat wensen kan voor het eerste werk een kort inspeelstuk
uitgevoerd worden van maximum drie minuten. U gelieve dit mee te delen tijdens
de ontvangst.
Op alle sessies (zowel op zaterdag als op zondag is er geen pauze voorzien.
Het wisselen van de korpsen zal reeds voldoende tijd in beslag nemen waardoor
een extra pauze overbodig wordt.
Na het optreden van het laatste korps trekt de jury zich terug om te
delibereren. Daarna volgt de proclamatie door de vertegenwoordiger van het
provinciebestuur.
Zodra de uitslag bekend is, wordt een kleine receptie aangeboden aan diverse
prominenten.
Daarop zijn ook twee afgevaardigden van uw korps uitgenodigd (dirigent en
voorzitter). Tijdens deze receptie hebben zij de gelegenheid om een kort
onderhoud te hebben met de juryleden over het optreden van het korps. Tijdens
dit moment zullen de directiepartituren teruggegeven worden aan de dirigent.
Ik wil er in dat verband op wijzen dat de uitslag zelf (behoud, opname of
degradatie) niet ter discussie staat tijdens dit onderhoud. De uitslag wordt
door de jury vastgelegd en onderworpen aan bekrachtiging door de bestendige
deputatie. Tegen die beslissing is geen beroep mogelijk.
In tegenstelling tot voorgaande jaren wordt er niet meer met
verschillende niveaus gewerkt op het podium.
Ik ben ervan overtuigd dat de toernooisessie waarop uw korps zal optreden dankzij uw welwillende medewerking, een voortreffelijke muzikale avond of namiddag zal zijn en waardig zal verlopen.
Ten slotte wil ik u vragen er bij de muzikanten op aan te dringen om zoveel mogelijk aanwezig te zijn in de zaal terwijl de andere korpsen optreden.
Als bijlage (zie volgende bladzijde) vindt u de volgorde waarin de korpsen op het toernooi zullen aantreden en in welke volgorde ze hun werken zullen spelen.
Hoogachtend,
Namens de bestendige deputatie,
Ludo Valck
Directeur.
terug naar hoofdpagina "'t Partituurke najaar 2004"
't PARTITUURKE
Koninklijke Harmonie "De Verenigde Vrienden" - Sint-Denijs
Secretariaat : Dalestraat 64 -8554 Sint Denijs Zwevegem
Zesmaandelijks tijdschrift - 22 ste jaargang 2003 - NAJAARSEDITIE